Forum TERRACAN.PL

Forum użytkowników aut marki HYUNDAI TERRACAN

jak uzywać napedow 4x4

:idea: Wybrane, ciekawe i istotne tematy z całego forum

jak uzywać napedow 4x4

Postautor: irek » 13 sty 2010, 08:00

W Obrazek-ie mamy do dyspozycji opcje z trzema przełożeniami

Obrazek

2H - napedzane koła tylne
Stosuj gdzy jeździsz po normalnej drodze lub autostradzie.
4H - stosuj do jazdy w terenie lub warunkach zimowych z normalnymi prędkosciami
4L - przelozenie terenowe 4x4
stosuj 4L przy pokonywaniu wzniesien lub zjezdzaniu z nich, jeździe terenowej, holowaniu samochodów. W momencie gdy wymagane jest zwiekszenie mocy.
UWAGA - nie nalezy wybierać trybu 4 h lub 4 L podczas jazdy pod rodze utwardzonej.

Obrazek


Wersja z dwoma przełożeniami

Obrazek

jak tego używać

Obrazek

w skrócie
AUTO
- używasz na codzień, napedzane sa tylko tylne koła.
- jesli tyl straci przyczepność przód zalacza sie i wyciaga auto
- przydaje sie jesli zakopiesz sie tyłem w piachu, lub sniegu.

LOW
- blokowane i napedzane są wszystkie koła
- biegi sa zredukowane. auto ma wieksza moc
- głownie na na luźnych nawierzchniach - na asfalcie mozna uszkodzic napędy (kola kreca sie z jednakowa przedkoscia, na zakretach na luźnym uslizgna sie i po klopocie)
- włacz LOW jesli od razu wiesz ze mozesz miec klopoty

wczoraj na parkingu pod stokiem zakopalem sie w świerzym, głębokim sniegu, ostro pod górke (głupio zaparkowałem). Naped LOW nic nie dał, kola doryły sie do podłoza ale poniewaz to była glina jakaś - tylko sie rozmazała. L200 nie dal rady wyciagnac (slizgał sie po ubitym sniegu). Po odkopaniu kół wyjechałem sam, bez holu, bez podsypywania czy desek. Wlasnie na LOW

Opcja AUTO/LOW jest lepsza dla osób ktore tak jak ja chca, żeby auto wyjechała bez koniecznosci kombinowania na codzień z napedami
Ocja 2H/4H/4L daje większe możliwości terenowe. Jesli nie chcesz wlaczac redukcji (4L) tylko na lużnej drodze na stale właczyć 4x4 zeby sie nie martwic czy 4x4 auto sie zalaczy czy nie (a jesli nie lub za późno to stanie) to jest lepsze rozwiązanie.


Pozdrawiam
IRW mamy do dyspozycji opcje z trzema przełożeniami

Obrazek

2H - napedzane koła tylne
Stosuj gdzy jeździsz po normalnej drodze lub autostradzie.
4H - stosuj do jazdy w terenie lub warunkach zimowych z normalnymi prędkosciami
4L - przelozenie terenowe 4x4
stosuj 4L przy pokonywaniu wzniesien lub zjezdzaniu z nich, jeździe terenowej, holowaniu samochodów. W momencie gdy wymagane jest zwiekszenie mocy.
UWAGA - nie nalezy wybierać trybu 4 h lub 4 L podczas jazdy pod rodze utwardzonej.

Wersja z dwoma przełożeniami

Obrazek

jak tego używać

Obrazek

w skrócie
AUTO
- używasz na codzień, napedzane sa tylko tylne koła.
- jesli tyl straci przyczepność przód zalacza sie i wyciaga auto
- przydaje sie jesli zakopiesz sie tyłem w piachu, lub sniegu.

LOW
- blokowane i napedzane są wszystkie koła
- biegi sa zredukowane. auto ma wieksza moc
- głownie na na luźnych nawierzchniach - na asfalcie mozna uszkodzic napędy (kola kreca sie z jednakowa przedkoscia, na zakretach na luźnym uslizgna sie i po klopocie)
- włacz LOW jesli od razu wiesz ze mozesz miec klopoty

wczoraj na parkingu pod stokiem zakopalem sie w świerzym, głębokim sniegu, ostro pod górke (głupio zaparkowałem). Naped LOW nic nie dał, kola doryły sie do podłoza ale poniewaz to była glina jakaś - tylko sie rozmazała. L200 nie dal rady wyciagnac (slizgał sie po ubitym sniegu). Po odkopaniu kół wyjechałem sam, bez holu, bez podsypywania czy desek. Wlasnie na LOW

Opcja AUTO/LOW jest lepsza dla osób ktore tak jak ja chca, żeby auto wyjechała bez koniecznosci kombinowania na codzień z napedami
Ocja 2H/4H/4L daje większe możliwości terenowe. Jesli nie chcesz wlaczac redukcji (4L) tylko na lużnej drodze na stale właczyć 4x4 zeby sie nie martwic czy 4x4 auto sie zalaczy czy nie (a jesli nie lub za późno to stanie) to jest lepsze rozwiązanie.


Pozdrawiam
IR
Awatar użytkownika
irek
 
Posty: 939
Rejestracja: 25 wrz 2008, 18:30
Lokalizacja: WM

Re: jak uzywać napedow 4x4

Postautor: Masmo » 13 sty 2010, 10:12

irek pisze:Ocja 2H/4H/4L daje większe możliwości terenowe. ...


Kompletnie się nie zgadzam. Jest to po prostu tańsza skrzynia rozdzielcza. W zakupie i pewnie w eksploatacji (z TOD jednak może palić więcej).
TOD bardzo dobrze przenosi napęd w trybie AUTO, a w trybie 4L daje praktycznie to samo co ręczniak. Co prawda podobno przy TOD przód nawet w trybie 4L nie jest zablokowany na 100%. Hiszpanie, a ślad za nimi Australijcy podobno montują masowo jakiś moduł który blokuje na 100%:
http://forum.australia4wd.com/index.php ... =8129&st=0
Na moje doświadczenie taka możliwość lekkiego poślizgu między tyłem i przodem wcale nie musi być problemem w terenie. Ma nawet pewnie zalety:
1. W przypadku dużego skokowego naprężenia w przednim napędzie (podskok koła na dużej dziurze) może to zmniejszyć szarpnięcie w układzie napędowym co może uchronić przed urwaniem półoś lub bebechy mostu.
2. W przypadku hamowania może umożliwić prawidłową pracę ABS-u który przy zblokowanym napędzie głupieje.
Ja do uniwersalnego auta zdecydowanie wolę TOD. Gdybym musiał szukac innego auta to TYLKO Z TOD :!:
CRDi 2003 r. AT; bodylift 1"; zawias Ironman +2", +B6, Escape 12000. AT255/70R16 MT265/75R16 Wint265/70R16.
http://www.youtube.com/watch?v=-KJmGHt9 ... tube_gdata
Awatar użytkownika
Masmo
 
Posty: 1109
Rejestracja: 30 cze 2009, 08:11
Lokalizacja: Gdynia

Re: jak uzywać napedow 4x4

Postautor: irek » 13 sty 2010, 19:08

zgadzam się - auto uniwersalne- TOD - jak najbardziej ok
ja mam to ustrojstwo i nie narzekam
jednak jak wrzuce LOW to zasuwam po zaspach aż miło i czuć że sie nie ślizga
z TOD jednak jezdzi sie inaczej
a moze tak poprostu lepiej sumie na zredukowanych biegach ?
nie wiem nie znam sie :D

jednak gdybym chciał bardziej latać w terenie wolałbym sam sobie wybrać kiedy będzie przód robić

oczywiście że te skrzynki z przełącznikiem trzypozycyjnym sa tańszą opcja (właściwie standardem a TOD jako opcja za dopłata w lepszych wersjach - tak nawet wspomina instrukcja)
Awatar użytkownika
irek
 
Posty: 939
Rejestracja: 25 wrz 2008, 18:30
Lokalizacja: WM

Re: jak uzywać napedow 4x4

Postautor: Masmo » 14 sty 2010, 08:38

irek pisze:...jednak jak wrzuce LOW to zasuwam po zaspach aż miło i czuć że sie nie ślizga
z TOD jednak jezdzi sie inaczej
a moze tak poprostu lepiej sumie na zredukowanych biegach ?...


Sam sobie odpowiedziałeś. Dlatego auta z reduktorem można nazwać terenówkami a auta bez nie nadają się do terenu.
CRDi 2003 r. AT; bodylift 1"; zawias Ironman +2", +B6, Escape 12000. AT255/70R16 MT265/75R16 Wint265/70R16.
http://www.youtube.com/watch?v=-KJmGHt9 ... tube_gdata
Awatar użytkownika
Masmo
 
Posty: 1109
Rejestracja: 30 cze 2009, 08:11
Lokalizacja: Gdynia

Re: jak uzywać napedow 4x4

Postautor: irek » 14 sty 2010, 10:29

dopowiadają ta różnice jakże widoczna teraz gdy off-road mamy na każdej mniejszej a czasami i większej, zaśniezonej ulicy
- na AUTO czuje jednak ze auto się ślizga i nie idzie pewnie
- na LOW to porostu czołg

z tego powodu reduktor to podstawa :D
żaden crossover nie podskoczy
Awatar użytkownika
irek
 
Posty: 939
Rejestracja: 25 wrz 2008, 18:30
Lokalizacja: WM

Re: jak uzywać napedow 4x4

Postautor: hebel » 14 lut 2010, 11:18

8-) dobre wyniki daje też (śnieg) bezpośredniue ruszanie z 2 z włącznym 4L
hebel
 
Posty: 52
Rejestracja: 09 sty 2010, 11:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: jak uzywać napedow 4x4

Postautor: molos » 05 kwie 2011, 21:36

a czy można przełączyć z 2H na 4H podczas jazdy? a jeśli tak to do jakiej prędkości najlepiej to robić?
molos
 
Posty: 17
Rejestracja: 17 lut 2011, 17:02

Re: jak uzywać napedow 4x4

Postautor: mahajek » 06 kwie 2011, 07:41

A mnie nurtuje inne zagadnienie, czy da się podłączyć jakąś kontrolkę, która by informowała o tym, że właśnie załączył się napęd na przód w wersji TOD?

Odpowiadając natomiast na Twoje pytanie, z instrukcji wynika, iż przełączanie z 2H na 4H jest możliwe podczas jazdy z prędkością do 80 km/h i nie jest konieczne w tym momencie naciskanie pedału sprzęgła. Zalecane jest jednak przeprowadzanie tej czynności ,gdy auto jedzie po prostej drodze. Podobnie w drugą stronę.
mahajek
 
Posty: 127
Rejestracja: 18 maja 2010, 23:52
Lokalizacja: Racibórz

Re: jak uzywać napedow 4x4

Postautor: Masmo » 06 kwie 2011, 13:00

mahajek pisze:A mnie nurtuje inne zagadnienie, czy da się podłączyć jakąś kontrolkę, która by informowała o tym, że właśnie załączył się napęd na przód w wersji TOD?
.


On zawsze jest załączony. Jest jednak poślizg między przednim a tylnym wałem i rożny jest tylko moment przenoszony przez przód. Na przyczepnej nawierzchni mały, im większy poślizg tyłu tym większy.
Najważniejsze że kierowca nie musi się przejmować czy ma włączyć czy nie.
CRDi 2003 r. AT; bodylift 1"; zawias Ironman +2", +B6, Escape 12000. AT255/70R16 MT265/75R16 Wint265/70R16.
http://www.youtube.com/watch?v=-KJmGHt9 ... tube_gdata
Awatar użytkownika
Masmo
 
Posty: 1109
Rejestracja: 30 cze 2009, 08:11
Lokalizacja: Gdynia

Re: jak uzywać napedow 4x4

Postautor: mahajek » 06 kwie 2011, 23:42

Dzięki, już wszystko jasne, a dla ciekawych charakterystyki różnych napędów ciekawa stronka

http://www.wojdas.24x7.pl/naped.html
mahajek
 
Posty: 127
Rejestracja: 18 maja 2010, 23:52
Lokalizacja: Racibórz

Następna

Wróć do NIEZBĘDNIK



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created by StylerBB.net