Witam!
Czas między wymianami w terku to tylko 10 kkm. Zastanawiałem się czy można go wydłużyć.
Taki tekst znalazłem:
Generalnie sa zasadnicze 3 kryteria wymuszajace wymiane oleju w silniku Diesla:
1. Utlenianie - i tu chodzi generalnie o czas, zarowno pracy silnika jak i postoju auta - z regoly max 12 miesiecy, choc moznaby dopuscic ostatnio 24
2. Zawartosc sadzy - generalnie nowoczesne oleje, a szczegolnie te do ciezarowek ACEA E5 i ACEA E7 znosza bardzo dobrze bardzo duza jej zawartosc - nawet ok 5%. Jezeli uzywasz tylko i wylacznie dobrej jakosci paliw niskosiarkowych i silnik w dobrym stanie i uklad wtryskowy w dobrym stanie i nie kopi (czyli nie produkuje nadmiernej ilosci sadzy) to mozanaby go spokojnie wydluzyc np. do 15 kkm. Dla przykladu silniki HDI smarowane olejami klasy ACEA A3/B3 moga miec wymieniana oliwe co 20 kkm
3. Utrzymanie silnika w czystosci - czyli zachowanie na wystrczajacym poziomie TBN w okresie eksploatacji. Ten parametr jest przede wszystkim determinowany zawartoscia siarki w paliwie (ze o innych swinstawach nie wspomne, np. o chlorze) - zaleznosc prosta - malo siarki dlugi przebieg i na odwrot. Przy wysokosiarkowych paliwach (np OO czasmi zwany OG) nawet nalezaloby skrocic 2 krotnie przebiegi, przy niskosiarkowych (to te ktore teoretycznie opuszczaja rafinerie) lub tzw bezsairkowych (Ultimate, Verva, V power, Suprema) moznaby wydluzyc przebiegi pomiedzy wymianami.
Ogolny warunek, minimalna klasa jakosci oleju ACEA B3, czyli B3 albo B4. NIE STOSOWAC ACEA B5 i ACEA B1 "za rzadkie" do tych silnikow, i ACEA B2 zbyt niska jakosc.
Moga byc oprócz tego inne specyfikacje np. Acea kla Ax lub do ciezarowek np. ACEA E5 czy E4
http://www.klub.citroen.triger.com.pl/m ... 0&start=90