Strona 1 z 1

Przerobiony TOD

Post: 07 gru 2012, 18:59
autor: robert38
Witam,

Mój Terracan ma dwu pozycyjny przełącznik napędów, czyli TOD.
Ja mam to trochę przerobione i mam teraz takie możliwości sterowania napędami.

1. Napęd na sam tył.
2. Spięcie przód-tył 50/50 bez reduktora ( można po śliskiej nawierzchni jeździć z napędem na cztery koła, niby TOD ma dopinać przód niezauważalnie, ale ja zauważam jednak opóźnienie w dopinaniu przedniej osi i na śniegu czy lodzie przeszkadza mi to)
3. Napęd na sam tył z reduktorem ( można jeździć po asfalcie z włączonym reduktorem, co czasami może się przydać)
4. Tryb automatyczny ( fabryczny TOD)

Moje pytanie dotyczy przednich kół.
Czy ktoś z was kiedyś się interesował zamontowaniem manualnych piast/sprzęgiełek spinających półosie do przednich kół?

Pytam, bo teraz po przełączeniu na sam tył przód przestaje być napędzany, ale i tak kręcą się przednie półosie i cały przedni most. Efekt tego jest taki, że generalnie dla samochodu nic się nie zmienia poza tym, że napędza go tylko tył.

Natomiast, jeśli przy włączonym napędzie na tył zdejmę z przednich piast kołnierze(te, co wchodzą w nie półosie) to powoduje to spadek spalania o 4l/100km w trasie w moim przypadku. Po prostu zdjęcie tych kołnierzy powoduje to, że nie są napędzane przednie półosie, one z kolei nie napędzają przedniego mostu i spadają opory przy jeździe.

Całe lato i jesień przejeździłem ze zdjętymi kołnierzami, ale na zimę musiałem je z powrotem zamontować.
Jak kiedyś miałem Vitarę to miałem manualne przednie piasty/sprzęgiełka i takie coś chciałbym zamontować w Terracanie o ile jest to możliwe.

Mam nadzieję że jasno wszystko opisałem.
W załączniku zdjęcie kołnierza, który zdejmuję, aby rozłączyć przednie półosie.

Re: Przerobiony TOD

Post: 09 gru 2012, 14:36
autor: szpulek
Ciekawe, ze az 4 litry Ci wyszlo.. W temacie sprzegielek niestety nie pomoge, ja mam wersje z 3 pozycyjnym przelacnzikiem.. pzdr

Re: Przerobiony TOD

Post: 09 gru 2012, 16:22
autor: robert38
Też się zdziwiłem.
Staram się trzy razy w roku być w Zakopanem.
Normalnie miałem spalanie ok 18 litrów gazu, a teraz dojechałem tam na ok 14 litrach gazu.
W mieście spalanie spadło z 22-24 litrów gazu do 18-19 litrów.

Re: Przerobiony TOD

Post: 10 gru 2012, 08:48
autor: szpulek
aaaa.. gaz.. wybacz, ja myslac o terku widze crdi :)

Re: Przerobiony TOD

Post: 15 cze 2016, 19:36
autor: mcmc
Odgrzewam temat.
Czy ktoś ma zamontowane sprzęgiełka przednich piast ? Jeśli tak ,to czy przy rozłączonym przednim napędzie spalanie spada znacznie ? Chodzi o silnik crdi .

Re: Przerobiony TOD

Post: 16 cze 2016, 09:58
autor: jacekmad
ja mam zamontowane sprzęgięłka AVM. Bodajże AVM443.
Tylko, że nie mam TODa, ale przełącznik 3pozycyjny. Most przedni mam spięty na stałe (bez membrany załączającej). Cięzko określić spalanie, bo na trasy odpinam sprzęgi, ale pewnie realnie do uzyskania jest jakieś 0,5 litra oszczędności.

Re: Przerobiony TOD

Post: 23 cze 2016, 11:32
autor: dzekoo
Robert, a jak się przerabia TOD? Próbowałem szukać w Twoich postach, ale widocznie słabo.

Super sprawa.

Re: Przerobiony TOD

Post: 27 gru 2017, 16:54
autor: Roba
Żeby przerobić TOD na funkcje ktore podał kolega wystarczy zastosować dodatkowy najlepiej trzy pozycyjny włącznik i wpiąć się w układ cewki sprzęgła żeby podać niezależne zasilanie oczywiście w stronę sterownika trzeba wlutować diode