OPONY - jakie budżetowe gumy wybrać?
: 19 gru 2016, 16:11
Czołem!
Panowie wypadałoby zmienić opony zanim śnieg spadnie - obecne (Yokohama Geolandar A/T 255/65r16) są już wytarte poniżej punktu kontrolnego.
Ponieważ mój Terek został w tym roku doinwestowany już kwotą ponad 6000zł, to chcę wydać możliwie najmniej kasy na opony, które zapewnią mi trakcję lepszą od obecnej. Nie chcę także - co istotne przy wyborze opon - kupować 2 kompletów (lato/zima) lecz jeździć cały rok na jednych (tak jak teraz - Yokohamy dawały radę w zimie bez problemu).
Zaznaczę, że niestety auto w 90% jeździ po asfalcie, więc pchanie się w M/T czy A/T teoretycznie nie ma sensu i najlepszym wyborem byłaby opona H/T. Opona typowo asfaltowa odpada ponieważ ma służyć też za zimówkę, a trochę wstyd się zakopać terkiem...
Przy okazji chcę zmienić rozmiar opon na największe możliwe bez żadnych przeróbek, czyli 265/70/16 (najtańszy możliwy sposób na zwiększenie prześwitu i zmniejszenie prędkości obrotowej silnika)
Przejrzałem wiele tanich opon, odrzuciłem te, o których nie można znaleźć żadnych informacji oraz te o bieżniku wybitnie szosowym i zostały mi do wyboru następujące opcje:
1. Linglong R620 - (F/C/73db) - cena za komplet 1200zł, wg. producenta jest to opona letnia z oznaczeniem M+S, bieżnik jest kopią BFGOODRICH ALLTERRAIN, więc raczej jest to oponka A/T. Zbiera dobre opinie w internecie. Należy się spodziewać, że będzie głośna, ale za to dobra w zimie (dobra jako "całoroczna").
2. WESTLAKE SU307 - (?/?/?) - cena za komplet 1200zł, wg. producenta jest to opona letnia z oznaczeniem M+S, nie wiem czego to kopia, ale wygląda na H/T. Mało można znaleźć informacji o nich, ale opinie o dziwo mają dobrą... Powinny być dobre jako opona "całoroczna".
3. Linglong Greenmax 4x4 HP - (E/C/72db) - cena za komplet 1060zł, opona letnie, bieżnik jest kopią Michelina LATITUDE TOUR HP, więc opona teoretycznie typowo szosowa, aczkolwiek łudzę się, że nieco rzadsze kostki niż w pierwowzorze pozwalają zakwalifikować ją do grona H/T. Dobre opinie w sieci. Opona powinna zapewnić niższe spalanie i być cichsza, ale w zimie raczej nie będzie zachwycać...
4. Silverstone ESTIVA X5 - (F/E/74db) - cena za komplet 1320zł, opona letnia, bieżnik to kopia Bridgestone DUELER 694, więc A/T, chociaż dla mnie to pogranicze A/T i H/T (szczególnie porównując z Linglong R620). Pozytywne opinie w sieci, dostępnych jest wiele testów i informacji. Wzór bieżnika wróży dobre zachowanie w zimie i cichą oraz ekonomiczną pracę, natomiast dane z "Europejskiej naklejki" nie potwierdzają tego (opony są najgłośniejsze, "paliwożerne" i słabe na mokrym).
Zasadniczo z uwagi na brak istotnych danych odrzuciłem też nr 2, a z uwagi na słabe deklarowane parametry i wyższą cenę nr 4, ale zamieściłem je tutaj dla Waszej opinii. Teoretycznie więc waham się między LingLong (Boże, co za nazwa!) R620 a GreenMax HP. Te pierwsze mają fajną rzeźbę bieżnika A/T (będą lepsze w terenie i w zimie), ale będą głośniejsze. Te drugie są tańsze, cichsze i oszczędniejsze (zużycie paliwa), zapewne też będą lepsze na suchym asfalcie, ale nie wiem czy nie zawiodą mnie w zimie lub w "terenie" (pisze "teren" w cudzysłowie, bo w prawdziwy teren nie jeżdżę: czasem po lesie lub po działce, w alpy na narty itp.; niemniej nie chciałbym zakopać się gdzieś na poboczu, bo to wstyd )
Czy ktoś z Was miał do czynienia z którąś z tych opon, bądź ma opinię o nich z pierwszej ręki? Będę wdzięczny za uwagi, opinie, porady...
Panowie wypadałoby zmienić opony zanim śnieg spadnie - obecne (Yokohama Geolandar A/T 255/65r16) są już wytarte poniżej punktu kontrolnego.
Ponieważ mój Terek został w tym roku doinwestowany już kwotą ponad 6000zł, to chcę wydać możliwie najmniej kasy na opony, które zapewnią mi trakcję lepszą od obecnej. Nie chcę także - co istotne przy wyborze opon - kupować 2 kompletów (lato/zima) lecz jeździć cały rok na jednych (tak jak teraz - Yokohamy dawały radę w zimie bez problemu).
Zaznaczę, że niestety auto w 90% jeździ po asfalcie, więc pchanie się w M/T czy A/T teoretycznie nie ma sensu i najlepszym wyborem byłaby opona H/T. Opona typowo asfaltowa odpada ponieważ ma służyć też za zimówkę, a trochę wstyd się zakopać terkiem...
Przy okazji chcę zmienić rozmiar opon na największe możliwe bez żadnych przeróbek, czyli 265/70/16 (najtańszy możliwy sposób na zwiększenie prześwitu i zmniejszenie prędkości obrotowej silnika)
Przejrzałem wiele tanich opon, odrzuciłem te, o których nie można znaleźć żadnych informacji oraz te o bieżniku wybitnie szosowym i zostały mi do wyboru następujące opcje:
1. Linglong R620 - (F/C/73db) - cena za komplet 1200zł, wg. producenta jest to opona letnia z oznaczeniem M+S, bieżnik jest kopią BFGOODRICH ALLTERRAIN, więc raczej jest to oponka A/T. Zbiera dobre opinie w internecie. Należy się spodziewać, że będzie głośna, ale za to dobra w zimie (dobra jako "całoroczna").
2. WESTLAKE SU307 - (?/?/?) - cena za komplet 1200zł, wg. producenta jest to opona letnia z oznaczeniem M+S, nie wiem czego to kopia, ale wygląda na H/T. Mało można znaleźć informacji o nich, ale opinie o dziwo mają dobrą... Powinny być dobre jako opona "całoroczna".
3. Linglong Greenmax 4x4 HP - (E/C/72db) - cena za komplet 1060zł, opona letnie, bieżnik jest kopią Michelina LATITUDE TOUR HP, więc opona teoretycznie typowo szosowa, aczkolwiek łudzę się, że nieco rzadsze kostki niż w pierwowzorze pozwalają zakwalifikować ją do grona H/T. Dobre opinie w sieci. Opona powinna zapewnić niższe spalanie i być cichsza, ale w zimie raczej nie będzie zachwycać...
4. Silverstone ESTIVA X5 - (F/E/74db) - cena za komplet 1320zł, opona letnia, bieżnik to kopia Bridgestone DUELER 694, więc A/T, chociaż dla mnie to pogranicze A/T i H/T (szczególnie porównując z Linglong R620). Pozytywne opinie w sieci, dostępnych jest wiele testów i informacji. Wzór bieżnika wróży dobre zachowanie w zimie i cichą oraz ekonomiczną pracę, natomiast dane z "Europejskiej naklejki" nie potwierdzają tego (opony są najgłośniejsze, "paliwożerne" i słabe na mokrym).
Zasadniczo z uwagi na brak istotnych danych odrzuciłem też nr 2, a z uwagi na słabe deklarowane parametry i wyższą cenę nr 4, ale zamieściłem je tutaj dla Waszej opinii. Teoretycznie więc waham się między LingLong (Boże, co za nazwa!) R620 a GreenMax HP. Te pierwsze mają fajną rzeźbę bieżnika A/T (będą lepsze w terenie i w zimie), ale będą głośniejsze. Te drugie są tańsze, cichsze i oszczędniejsze (zużycie paliwa), zapewne też będą lepsze na suchym asfalcie, ale nie wiem czy nie zawiodą mnie w zimie lub w "terenie" (pisze "teren" w cudzysłowie, bo w prawdziwy teren nie jeżdżę: czasem po lesie lub po działce, w alpy na narty itp.; niemniej nie chciałbym zakopać się gdzieś na poboczu, bo to wstyd )
Czy ktoś z Was miał do czynienia z którąś z tych opon, bądź ma opinię o nich z pierwszej ręki? Będę wdzięczny za uwagi, opinie, porady...