Zawór zwrotny powinien być w filtrze. Te 2 polecane na forum - mają je wbudowane (a przynajmniej miały i nikt nie zgłaszał z nimi problemów) z innymi producentami - różnie.
Co do zaglądania do zbiornika - jak napisał meny72 - pod kanapą od strony kierowcy jest klapka. Przy okazji dobrze wszystko wyczyść (bo się syfu tam zbiera dość sporo - więc zanim smoka zdejmiesz musisz mieć wszystko czyste), tylko uważaj, żeby nie pourywać przewodów od czujnika paliwa
Łatwiej / szybciej sprawdzisz czy nie ma opiłków w układzie jak wymontujesz fitrl paliwa i wylejesz z niego to co jest w środku (filtr, jeśli będzie ok, można wstawić ze spokojem na swoje miejsce, zalać ON, przepompować gruszką, odpalać auto i cieszyć się jazdą). Minusem sprawdzania na filtrze - mniejsza "próbka" niż w zbiorniku. Nie przejmuj się brudem i innymi pierdołami - po to jest filtr żeby to wszystko zatrzymywał, tak samo pamiętaj o tym, że pompy na stacjach benzynowych (przepompowniach, cysternach itp) też się zużywają więc nawet jeśli coś się pojawi - niekoniecznie musi to być z pompy twojego auta
Generalnie podsumowując Twoje obawy - CRDi z terka nie odbiega właściwie od innych współczesnych diesli z Common Railem (czy jakkolwiek dana technologia i jej wersja się u danego producenta aut nazywa). Każda konstrukcja ma swoje "problemy" i o każde auto trzeba podobnie dbać. Różnica pomiędzy nimi jest tylko co w danej konstrukcji jest "najsłabsze" i co najczęściej pada jako pierwsze.
Jeśli chodzi o test przelewowy - jest opisane na forum. Jeśli nie masz podejrzeń żadnych (silnik dobrze odpala, dobrze wchodzi na obroty, pracuje równo, nie brakuje mu mocy, nie kopci, nie trzęsie się jak paralityk na imprezie techno - jak postawisz na pracującym na wolnych obrotach szklankę z wodą to nie rozleje się więcej jak do poziomu 70-80%, itp) - ja bym nie robił i nie szukał "dziury w całym".
Tak w skrócie potrzebujesz:
4 pojemniczki na mocz + przewód paliwowy najlepiej bezbarwny (jeśli dobrze pamiętam fi 4mm, ale do weryfikacji) tak koło 4m lub więcej. W każdej nakrętce wiercisz otwór, przekładasz wężyk i mocujesz (klej a nawet na tę krótką chwilę testu plastelina też da radę), wszystko wkładasz do jakiegoś pudełka itp tak żeby się razem trzymało i było w miarę równo. Ważne - wszystkie pojemniki i wężyki muszą być takie same (pojemność pojemników + długość i średnica wężyków) - zestaw testowy masz gotowy. Skąd jesteś? Stoi u mnie taki "zestaw" - wyrzucić szkoda, potrzebny też mi do niczego nie jest (albo jakby kto inny chciał z Poznania lub okolic
to oddam w dobre ręce
).
Sam test:
- otwierasz maskę, zdejmujesz osłonę silnika, zdejmujesz Intercooler, zdejmujesz drugą osłonę plastikową (uwaga na wiązkę sterującą wtryskami)
- odpinasz od wtrysków wężyk przelewowy i do każdego podpinasz rurkę prowadzącą do 1 pojemnika
- zakładasz IC na miejsce (musisz to zrobić przed odpaleniem silnika - inaczej może posypać błędami a to nikomu nie potrzebne)
- odpalasz silnik i patrzysz czy do pojemników w miarę równo leci - jak tak - to jest git, jak nie - to patrzysz czy są duże różnice, test kończysz lub gdy masz pełne pojemniki lub po kilku minutach pracy. Jeśli od razu nie zapełni któregoś ze zbiorniczków - warto również sprawdzić na podwyższonych obrotach (nie pamiętam już ale chyba coś w okolicach 1500 rpm).
- po teście - wszystko odpinasz i składasz w odwrotnej kolejności.
Czas wykonania (rozmontowanie, test, zmontowanie) ~ 20-60 min (zależy jak szybko będzie szło odkręcanie śrubek).
Jeśli mnie pamięć nie zawodzi - jak u siebie zrobiłem to miałem 1 pojemnik pełen 80%, drugi w 40% zanim do pozostałych 2 doleciało w ogóle paliwo.