Forum TERRACAN.PL

Forum użytkowników aut marki HYUNDAI TERRACAN

zblokowana skrzynia biegów

Zgłoszenia awarii i jak sobie z tym radzić.

zblokowana skrzynia biegów

Postautor: gajowy » 29 wrz 2015, 19:53

I tak jak tylko się uporałem z filtrem paliwa, zablokowała mi się skrzynia biegów, kurde, nie pojadę chyba na urlop w tym roku. Czy to znana awaria w tych pojazdach? Skrzynia manualna.
gajowy
 
Posty: 100
Rejestracja: 19 wrz 2015, 09:34

Re: zblokowana skrzynia biegów

Postautor: barzuc » 30 wrz 2015, 09:59

Ostatnio Wojtaz miał podobny przypadek (viewtopic.php?f=9&t=3034) - powodem była oberwana poduszka pod skrzynią więc cięgna się zablokowały.
Już bez terka...
Był: Terracan 2.9 163KM A/T + TOD: viewtopic.php?f=9&t=2344
Obecnie: Fiat Sedici 4x4 + Mitsubishi Outlander 4x4
Zapraszam również na http://www.zpiataklepka.dakod.pl/, http://wzornica.blogspot.com/
Awatar użytkownika
barzuc
 
Posty: 1728
Rejestracja: 10 lip 2013, 19:18
Lokalizacja: Wielkoposka / okolice Poznania

Re: zblokowana skrzynia biegów

Postautor: gajowy » 30 wrz 2015, 12:43

1) poduszki mechanik sprawdzał z tydzień temu- tak na wszelki wypadek go poprosiłem przy okazji wymiany oleju.
2) w moim karrakanie nie ma cięgien.
gajowy
 
Posty: 100
Rejestracja: 19 wrz 2015, 09:34

Re: zblokowana skrzynia biegów

Postautor: barzuc » 30 wrz 2015, 13:35

1. co do poduszek - wyciągnij tę spod skrzyni, dużo roboty i czasu nie zajmuje a będziesz widział. Ja swoje jak sprawdzałem na samochodzie - wszystko ok a auto wpadało w dlirke na wolnych obrotach, jak wyjąłem poduchy tak miękkie były już że można było bez wysiłku ręką ugniatać ;)
2. racja, mój błąd. chodziło mi o to co napisał Wojtaz: viewtopic.php?f=9&t=3034#p14752
Już bez terka...
Był: Terracan 2.9 163KM A/T + TOD: viewtopic.php?f=9&t=2344
Obecnie: Fiat Sedici 4x4 + Mitsubishi Outlander 4x4
Zapraszam również na http://www.zpiataklepka.dakod.pl/, http://wzornica.blogspot.com/
Awatar użytkownika
barzuc
 
Posty: 1728
Rejestracja: 10 lip 2013, 19:18
Lokalizacja: Wielkoposka / okolice Poznania

Re: zblokowana skrzynia biegów

Postautor: gajowy » 30 wrz 2015, 15:44

Karrakan zrobiony, ktoś już chyba opisywał to na forum, nie mogę teraz odnaleźć. Opuściłem poprzeczkę trzymającą tył skrzyni do ramy i z tym był największy problem, bo z 8 śrub 6 się urwało i musiałem przecinakiem odbić oryginalne nakrętki przygrzane do ramy. W środku wyjąłem plastikową obudowę lewarka waz z mieszkiem, odkręciłem gumowy fartuch zabezpieczający przed smrodem, kurzem i hałasem. Następnie odkręciłem 6 śrub (klucz 12) i wyjąłem lewarek. Potem z dekielka kolejnych 6 śrub (klucz 12) oraz dwie z tyłu usytuowane poziomo i wyjąłem kolejny, nieco większy dekiel. Pod nim znajdują się "suwadła" od biegów- ustawiłem je w jednej linii i potem zostało już tylko poskręcać-
Działa!
Powiedzcie mi proszę, tylko łopatologicznie jaki wpływ może mieć wybita poduszka pod skrzynia biegów na zakleszczanie się skrzyni, w wypadku gdy lewarek wchodzi bezpośrednio w skrzynię i niema żadnych zewnętrznych cięgien i wodzików. Moja sugestia jest taka, że za możliwość zakleszczenia się skrzyni odpowiada luz na nazwijmy to "suwadle" przenoszącym ruch z lewarka na wodziki w skrzyni.
gajowy
 
Posty: 100
Rejestracja: 19 wrz 2015, 09:34

Re: zblokowana skrzynia biegów

Postautor: barzuc » 30 wrz 2015, 15:58

Moja teoria (nie wiem na ile prawdziwa) - zmasakrowana poduszka powoduje przede wszystkim 2 rzeczy:
1. że inaczej ustawia się silnik i skrzynia biegów względem ramy i karoserii. Jak wszystko drga i pracuje to i lewarek może się też inaczej ustawiać względem wszystkiego (w tym tunelu wewnętrznego) a to się o coś obije, a to będzie się telepotać...
2. im bardziej coś drga (przy wywalonej poduszce jest coraz mniejsze tłumienie drgań) to i wszystkie elementy drgają, rozkręcają się i tak ogólnie wszystko powolutku luzuje się i przestawia względem siebie.
I tu dołączę już dalej do Twojej teorii - czyli luzu na suwadle pomiędzy lewarkiem a wodzikami.

P.s. A sam opis naprawy - pierwsza klasa :)
Już bez terka...
Był: Terracan 2.9 163KM A/T + TOD: viewtopic.php?f=9&t=2344
Obecnie: Fiat Sedici 4x4 + Mitsubishi Outlander 4x4
Zapraszam również na http://www.zpiataklepka.dakod.pl/, http://wzornica.blogspot.com/
Awatar użytkownika
barzuc
 
Posty: 1728
Rejestracja: 10 lip 2013, 19:18
Lokalizacja: Wielkoposka / okolice Poznania

Re: zblokowana skrzynia biegów

Postautor: gajowy » 30 wrz 2015, 21:49

Jeśli ma to służyć jako porada dla innych to chronologia jest taka:
1) w kabinie wyciągnąć plastiki, odkręcić śrubokrętem krzyżakowym gumowy fartuch, odpiąć wiązki od przełączników w plastikach, odkręcić 6 śruby dekla montującego bezpośrednio lewarek skrzyni biegów i go wyjąć.
2) odkręcić śruby mocujące ławę skrzyni biegów do ramy (u mnie klucz 17, 8 sztuk) oraz dwie śruby (klucz 12) blachy osłony skrzyni/reduktora) i opuścić max do dołu. Ja używałem do tego celu lewarka
3) odkręcić kolejnych 6 (+dwie poziome z tyłu) śrub pod klucz 12 mocujących dekiel na skrzyni i go zdjąć. trochę się trzyma po odkręceniu, ja go puknąłem od dołu młotkiem używając przedłużki.
4) ustawić wodziki skrzyni biegów w jednej linii i skręcić wszystko w odpowiedniej kolejności.
Zrobiłem dziś około 70km i działa. Jak wspomniałem, urwałem kilka śrub mocujących ławę do ramy i zastąpiłem je śrubami 12x30, 8,8, z tym ze one mają łeb pod klucz 19 a oryginały 17.
I tyle w temacie. Na trop mnie naprowadził wpis kogoś o nicku na "s", nie mogę teraz tego znaleźć
Pozdrawiam
gajowy
 
Posty: 100
Rejestracja: 19 wrz 2015, 09:34

Re: zblokowana skrzynia biegów

Postautor: gajowy » 13 paź 2015, 14:24

Witam, zrobiłem parę tysięcy kilometrów i chyba wszystko jest ok, choć wszystkie narzędzia do odblokowania skrzyni zabrałem ze sobą:) Biegi natomiast staram się wkładać płynniej i bez szarpania.
gajowy
 
Posty: 100
Rejestracja: 19 wrz 2015, 09:34


Wróć do AWARIE



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created by StylerBB.net