A PO NIZEJ INFO O OLEJACH DO SRZYŃ AUTOM.
Specyfikacje producentów
Oleje do przekładni automatycznych ATF (Automatic Transmission Fluid) należałoby nazywać płynami hydraulicznymi, gdyż w przeciwieństwie do olejów przekładniowych mają inne własności reologiczne (wyższy wskaźnik lepkości, modyfikowana lepkość kinematyczna, niższa temperatura płynięcia) i fizykochemiczne (odparowalność, skłonność do pienienia, liczbę TBN, zawartość popiołu i metali, wpływ na elastomery zawieszenia silnika). Co więcej, pracują one w zupełnie innym środowisku (przekładnie odśrodkowe i hydrokinetyczne) i całkowicie inaczej przenoszą moment obrotowy.
Wprawdzie dla ogólnego podziału można ciecze smarne sklasyfikować wg norm dla olejów silnikowych SAE (Society of Automotive Engineers - Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych) jako SAE 5W-30, 10W-40 czy 20W-50, jednak w praktyce najważniejsze są normy i specyfikacje producentów: GM Dexron, Ford Mercon czy Chrysler ATF.
Pod nazwą GM Dexron
General Motors już w roku 1966 wprowadził własną specyfikację zarejestrowaną pod nazwą handlową Dexron. Na początku był to Dexron Type A i Type A Suffix A. W następnym roku GM wprowadził modyfikację i tak powstał Dexron B. W kolejnych latach 1973-1981 Dexron poddawany był kolejnym ulepszeniom (niższa temperatura płynięcia, poprawiona stabilność oksydacyjna, lepsze własności przeciwutleniające, tarciowe i uszczelniające). W efekcie tych zabiegów powstał Dexron II (z literowymi rozszerzeniami); dodatkowy numer zaczynający się np. od literki "C" przyznawany był dla konkretnej formulacji wyrobu zgłaszanej przez producenta za pośrednictwem Armour Qualification Institute. Pod koniec 1981 roku GM wprowadził kolejną modyfikację Dexron II D, a dziesięć lat później - Dexron II E.
Ciągłe ulepszenia własności fizykochemicznych, jak również wydłużenie okresu pomiędzy wymianami oleju ATF do 80 tys. km (nie dla wszystkich modeli) doprowadziły do wprowadzenia w 1994 roku powszechnie używanego do dziś oleju Dexron III. Nieco później powstała kolejna modyfikacja, czyli Dexron III Type-F (nadaje się do większości przekładni w samochodach Volvo, niektórych modelach Toyoty, Jaguar - modele wyprodukowane do 1997 r.), a trzy lata później Dexron III Type-G....
i dalej
Cytuj (zaznaczone)
Mieszać czy nie?
Przypomnijmy, że taka możliwość istniała w przypadku olejów przekładniowych do skrzyń manualnych, tylnych mostów i mechanizmów różnicowych. Teraz jest inaczej i producenci przekładni automatycznych nie zalecają mieszania płynów hydraulicznych, nawet jeśli występują one w tej samej specyfikacji lepkościowo-jakościowej.
- W przypadku oleju niewiadomego pochodzenia lub po naprawie skrzyni automatycznej trzeba go wymienić i wypłukać przekładnię - radzi Maciej Chmielewski, specjalista Shella z firmy Fota w Bydgoszczy.
- Czynność ta dotyczy zarówno pełnych syntetyków typu Dexron III, jak i olejów mineralnych Dexron II. Wystarczy zalać przekładnię nowym olejem, przejechać ok. 30 km do osiągnięcia właściwej temperatury, po czym dokonać zaplanowanej wymiany.
Zauważyliśmy, że nie we wszystkich serwisach przestrzega się tej reguły. Mechanicy nawet twierdzą, iż całkowita wymiana płynów jest niepotrzebnym wydatkiem. Uprzedzamy, że to tylko pozorne oszczędności.
http://www.gieldasamochodowa.com/articl ... arcia&dat=Wynika z tego że Dexron III to pełny synstetyk a cytując za automat.pl
Cytuj (zaznaczone)
Wiele modeli samochodów po 1998r posiada skrzynie automatyczne napełniane olejem syntetycznym . Charakterystyczne dla tych modeli jest zalecenie pierwszej wymiany oleju po przebiegu 100.000 km .
W takich skrzyniach zdecydowanie zalecane jest dalsze stosowanie oleju syntetycznego. Można jednak bez uszczerbku dla skrzyni przejść na stosowanie oleju mineralnego. Bez względu na rodzaj użytego oleju należy pamiętać, że musi on być wyszczególniony w specyfikacjach producenta skrzyni i posiadać jego homologację do stosowania w danym modelu czy typie skrzyni. Po zmianie oleju syntetycznego na odpowiednik mineralny należy się liczyć z koniecznością częstszej zmiany oleju.(Po jakim przebiegu uzależnione jest od typu skrzyni i zaleceń producenta).
Nie jest wskazana zmiana rodzaju stosowanego oleju w drugą stronę, tzn z oleju mineralnego na syntetyczny.