Forum TERRACAN.PL

Forum użytkowników aut marki HYUNDAI TERRACAN

Blokada przedniego koła po włączeniu 4h

Zgłoszenia awarii i jak sobie z tym radzić.

Blokada przedniego koła po włączeniu 4h

Postautor: skora » 16 paź 2016, 09:03

Witam!
Wynikł mi ostatnio mały problem - lub duży zależy jak na to popatrzeć

Problem polega na tym że podczas jazdy przełączając na 4h blokuje mi się prawe przednie koło (nie wiem czy na stałę czy wolno sie kręci jak przez reduktor bo jade to nie widze)

Domyśleam się że w przednim moscie nie rozblokowało mi kiedyś 4l i tak już zostało- wyłączając 4h na 2h samoistnie też nie chce mi wyłaczyc przedniego mostu- musze sie zatrzymać i włączyć wsteczny ruszyć- wtedy puszcza blokada i mogę jezdzić jak gdyby nigdy nic z tylnym napędem.

Osobiście uważam i sie domyślam że bolec blokujący koła nie wyskoczył- może nawet sie podgiął (z tym zblokowanym kołem lub czesciowo zblokowanym ) przejechałem jakieś 30- 50m po asfaldzie gdzie sciągało mnie w prawo i słychac było jak koło szura po asfaldzie.
Gdzie szukać tego bolca- W kole czy w moście??
Lub jakieś inne pomysły co mogło sie stać??
skora
 
Posty: 17
Rejestracja: 07 sie 2012, 20:47
Lokalizacja: Jarocin , skorzany@o2.pl

Re: Blokada przedniego koła po włączeniu 4h

Postautor: skora » 16 paź 2016, 14:30

Dodam tylko bo nie napisałęm

Mam Terka 2002r 2.9 CRDI 150KM Automatyczna skrzynia
skora
 
Posty: 17
Rejestracja: 07 sie 2012, 20:47
Lokalizacja: Jarocin , skorzany@o2.pl

Re: Blokada przedniego koła po włączeniu 4h

Postautor: barzuc » 16 paź 2016, 20:19

Szczerze mówiąc ja nie pomogę konkretnie ale może coś podpowiem, tak czy inaczej mam nadzieję, że bardziej doświadczeni koledzy zweryfikują, polecam również instrukcję serwisową (na 100% znajdziesz tam informację o tym jak poszczególne mechanizmy napędu 4x4 są skonstruowane i jak ze sobą współgrają).

Za 4L odpowiada tylko i wyłącznie reduktor (następuje w nim zmiana przełożenia) - sam przód albo będzie napędzany albo nie, więc jeśli problem jest tylko z jednym kołem to problemu szukałbym tylko i wyłącznie w przednim moście - więc raczej problem nie ma związku z 4L.

Jeśli dobrze pamiętam za napęd 4x4 również odpowiada reduktor (centralny mechanizm różnicowy) - jeśli dobrze pamiętam przedni most nie jest odłączany i kręci się zawsze (półosie, most, przedni wał - kwestią jest jedynie czy wał jest napędzany czy nie ale rozłączenie następuje w reduktorze), któryś z kolegów dokładał osobne sprzęgiełka w przednie koła - aby móc je odłączyć (a cała machina nie kręciła się bez potrzeby). Zdaje się, że w terkach w przednim moście nie ma żadnego bolca czy czegokolwiek innego co blokowałby poszczególne koła. Nie pamiętam jak realizowane jest zapięcie 4x4 H czy L (miałem TOD - więc tam napęd 4x4 był stały a podziałem mocy sterował komp) ale zdaje się, że zapięcie 4x4 też następuje w obrębie reduktora - więc albo napęd jest przekazany na przedni wał albo nie. Może coś z samym mechanizmem różnicowym w przednim moście? A może po prostu w ogóle nie odłącza Ci napędu 4x4 (zmienia się położenie czujnika że kontrolka gaśnie, ale wnętrze zostaje jak jest) a kwestia jednego koła to czysty przypadek? Kiedy zmieniałeś oleje w mostach? Jeśli dawno - może zacznij od tego :)
Już bez terka...
Był: Terracan 2.9 163KM A/T + TOD: viewtopic.php?f=9&t=2344
Obecnie: Fiat Sedici 4x4 + Mitsubishi Outlander 4x4
Zapraszam również na http://www.zpiataklepka.dakod.pl/, http://wzornica.blogspot.com/
Awatar użytkownika
barzuc
 
Posty: 1728
Rejestracja: 10 lip 2013, 19:18
Lokalizacja: Wielkoposka / okolice Poznania

Re: Blokada przednich kół po włączeniu 4h

Postautor: skora » 19 paź 2016, 20:47

Więc Tak
Jako że Terkiem głownie jeździ moja żona (przesiadła sie na duży i tak zostało) dziś miałem troche czasu żeby pojeżdzić po włączać i po wyłączać Napędy 2h- 4h- 4l i z powrotem- dziś u mnie pada jest błoto więc na polnej troche i na mokrym asfaldzie.
co zauważyłem i co mi śię przypomniało i jaki to moze mieć wpływ a może własnie taki ma
Jadąc na 2h na polnej z błotem włączam 4h i niby normalnie dodaje gazu i też sie rozpędza normalnie tyle tylko że bez problemowo pomimo błota bo czuje że pociąga na 4 koła, ale wjade na asfalt i już czuje że tylne koła nie kręca sie tak samo jak przednie bo czuje jak sie uslizgują i przeciagają po asfaldzie tak jak bym miał zblokowany dyfer (czy terki mają blokade dyfra??) wrzucam z powrotem na 2h i nic pomimo że 4h z blatu znikło nadal jedzie szurając kołami zaz przdnimi raz tylnymi dopiero gdy sie zatdzymam - włącze wsteczny cofne troche wszystko wraca do normy i jade już napedzany tylko tylną osią.
co do 4l Jak włączam 4l to zachowóje sie tak jak powinien i jedzie jak na 4l.

To co sobie przypomniałem i co może być powodem że nie równo koła sie kręcą na 4h i po asfaldzie nie idzie wogóle jechać- choć wg mnie dyfer powinien wyeliminować naprężenia na osiach to kupno w lipcu innych nowiuteńkich opon które znalazły sie na przedniej osi a że lipiec - sierpien i wrzesien nie miałęm powodu włączać 4h to nie sprawdzałęm po ich założeniu jeszcze napędu 4h, z tyłu mam 235/75/15 a z przodzu mam 215/70/15 (różna wysokość profilu)


CZy to może być powodem??
Czy terki mają blokade dyferencjału?? i może się coś kiedyś zblokowało i nie puściło??
Jakieś podpowiedzi!!??
skora
 
Posty: 17
Rejestracja: 07 sie 2012, 20:47
Lokalizacja: Jarocin , skorzany@o2.pl

Re: Blokada przedniego koła po włączeniu 4h

Postautor: robert38 » 20 paź 2016, 01:16

Nic się nie zblokowało.
Przyczyną takiego zachowania napędu są opony o różnym rozmiarze.
5 cm różnicy na średnicy koła to dużo.
Podstawa przy aucie 4 napędowym i to jeszcze bez centralnego mechanizmu różnicowego(Terracan go nie ma) to takie same opony na wszystkich czterech kolach.

Który dyfer powinien wyeliminować naprężenia między przednią a tylną osią?

O ile dobrze policzyłem to koło w rozmiarze 235/75 zrobi około 436 obrotów na kilometr.
Koło 215/70 zrobi około 468 obrotów na kilometr.

Na 100 metrów drogi to różnica około 3 pełnych obrotów koła między przodem i tyłem.

Ciesz się, że nie rozwaliłeś całkiem napędu.
2002 Terracan 3.5 V6, LPG, czarny, czarna skóra, Bilstein B6, drążki Ironman, skrzynia A/T, climatronik, TOD, 265/70/16
robert38
 
Posty: 568
Rejestracja: 14 lip 2009, 14:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Blokada przedniego koła po włączeniu 4h

Postautor: barzuc » 21 paź 2016, 08:28

Rózne rozmiary opon na pewno nie są bez znaczenia...
Nie mam jednak pewności czy aż tak wielkie w przyspadku 2H/4H/4L i przy jeździe na 2H - jesli napęd na przód jest odłączony (2H) to rozmiar kół ma znaczenie per oś.
Wszystkie 4 takie same (a właściwie 5 - bo zapasówka też) mają na pewno znaczenie przy załączonym napoędzie 4x4 - tak jak i przypadku TOD-a (stałe 4x4 z podziałem mocy przez kompa) - na 100% jak opisał Robert - rózne opony to demolowanie auta na własne zyczenie.
Tak czy inaczej - jak Robert napisał - zacznij od zmiany opon tak by miec wszystkie 5 takich samych (w tym samym rozmiarze, o tej samej średnicy).
Już bez terka...
Był: Terracan 2.9 163KM A/T + TOD: viewtopic.php?f=9&t=2344
Obecnie: Fiat Sedici 4x4 + Mitsubishi Outlander 4x4
Zapraszam również na http://www.zpiataklepka.dakod.pl/, http://wzornica.blogspot.com/
Awatar użytkownika
barzuc
 
Posty: 1728
Rejestracja: 10 lip 2013, 19:18
Lokalizacja: Wielkoposka / okolice Poznania

Re: Blokada przedniego koła po włączeniu 4h

Postautor: robert38 » 21 paź 2016, 08:57

Na 2H rozmiar opon nie ma znaczenia. Natomiast na 4H i 4L już będzie miał.
Kolega pisze, że na 2H jedzie normalnie. Napęd 4H też się zapina bez problemu więc mozna przypuszczać, że uklad napędowy jest sprawny.
Moja teoria jest taka, że różne rozmiary opon powodują spore naprężenia w układzie 4H i dlatego nie chce wrócić na 2H. Dopiero jak kawałek cofnie to naprężenia się luzują i wszystko wraca do normy.
2002 Terracan 3.5 V6, LPG, czarny, czarna skóra, Bilstein B6, drążki Ironman, skrzynia A/T, climatronik, TOD, 265/70/16
robert38
 
Posty: 568
Rejestracja: 14 lip 2009, 14:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Blokada przedniego koła po włączeniu 4h

Postautor: barzuc » 22 paź 2016, 17:38

Mogę się tylko w 100% zgodzić z Twoją teorią☺
Już bez terka...
Był: Terracan 2.9 163KM A/T + TOD: viewtopic.php?f=9&t=2344
Obecnie: Fiat Sedici 4x4 + Mitsubishi Outlander 4x4
Zapraszam również na http://www.zpiataklepka.dakod.pl/, http://wzornica.blogspot.com/
Awatar użytkownika
barzuc
 
Posty: 1728
Rejestracja: 10 lip 2013, 19:18
Lokalizacja: Wielkoposka / okolice Poznania

Re: Blokada przedniego koła po włączeniu 4h

Postautor: skora » 24 paź 2016, 11:01

Więc tak
w Czwartek kupiłem opony- identyczne jak te nowe z przodu
w piątek kurier przywiózł
a w sobote zmieniłem
i w sobote wszystkie problemy z układem napędowym zniknęły.

Czyli moje podejrzenia co do opon a potwierdzenie tego przez Roberta dały pozytywny skutek.

Dzięki i
Pozdrawiam!
skora
 
Posty: 17
Rejestracja: 07 sie 2012, 20:47
Lokalizacja: Jarocin , skorzany@o2.pl

Re: Blokada przedniego koła po włączeniu 4h

Postautor: robert38 » 24 paź 2016, 12:04

Czyli jesteś podwójnie zadowolony.

Masz nowe opony i sprawne auto.

Pozdrawiam
2002 Terracan 3.5 V6, LPG, czarny, czarna skóra, Bilstein B6, drążki Ironman, skrzynia A/T, climatronik, TOD, 265/70/16
robert38
 
Posty: 568
Rejestracja: 14 lip 2009, 14:07
Lokalizacja: Warszawa


Wróć do AWARIE



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created by StylerBB.net
cron