Forum TERRACAN.PL

Forum użytkowników aut marki HYUNDAI TERRACAN

Przełącznik 3pozycyjny (2H,4H,4L) w automacie z TOD???

Zgłoszenia awarii i jak sobie z tym radzić.

Przełącznik 3pozycyjny (2H,4H,4L) w automacie z TOD???

Postautor: moccaffe » 05 gru 2017, 02:18

Witam Kolegów ponownie po długiej nieobecności. Może tym razem uda mi się dodać coś więcej od siebie do wspólnych doświadczeń z naszymi terracanami, ale póki co chciałem jeszcze raz prosić o pomoc, zwłaszcza wytrawnych znawców tematu w takiej oto sprawie: kupiłem onegdaj terracana (2005 r. 163 KM) z automatyczną skrzynią i trójpozycyjnym, manualnym (tak mi się wydawało) przełącznikiem napędów. Niedługo po zakupie zauważyłem, że nie pali kontrolka od napędu 4H oraz praktycznie cały czas mam załączony napęd na przód, nawet z przełacznikiem w pozycji 2H. Opisałem to w jednym z postów. Jakiś czas potem, będąc przekonany że jadę bezpiecznie z 4H, na śliskiej drodze po nocnym przymrozku zatańczyłem tak, że tylko dlatego, że sam poruszałem się wolno i nic innego nie jechało obyło się bez tragicznych konsekwencji. Lekkie dodanie gazu przy wyjeździe na główną drogę obróciło mnie o 270 stopni... i nic nie byłem w stanie z tym zrobić, żadna kontra, nic. Na szczęście skończyło się tylko popękanym plastikiem tylnego zderzaka w starciu z blaszaną barierką. Miałem wyjaśnić te problemy, ale sprawy życiowe sprawiły, że musiałem terka odłożyć na dość długo.
W tym roku czyszcząc gruntownie wnętrze ku swemu zdziwieniu pod fotelem kierowcy natknąłem się ... na moduł ECU BorgWarner, który jak wiadomo steruje pracą TOD (tutaj przy okazji filmik poglądowy dla tych, którzy może jeszcze nie do końca wiedzą jak to działa: https://www.youtube.com/watch?v=QWiFl9K3WqI). Żeby było śmieszniej, krótko potem przypadkiem zwróciłem uwagę co pisze na odwrotnej stronie osłony przeciwsłonecznej kierowcy, a tam: instrukcja używania przełącznika AUTO/LOW :shock:! Wychodzi więc na to, że mam auto z TOD'em (stąd ten stały napęd na przód podczas ruszania mimo wybranej pozycji 2H i brak kontrolki 4H), ale uzbrojone w przełącznik z manuala. Poprzedni właściciel zatarł już za sobą ślady, więc tu już się nie dowiem kto i po co mógł zrobić taki myk, dlatego pojechałem do serwisu, ale tutaj też niewiele wskórałem. No i jestem w kropce. Nie wiem po co ktoś się bawił w takie zamiany? Nie wiem czy pozycje 2H i 4H czymś się od siebie różnią np. różnym rozdziałem momentu obrotowego miedzy osie, ponoć da się coś takiego zrobić odpowiednio sterując prądami ECU, ale nigdzie nie mogę znaleźć niczego, jak to sprawdzić, potwierdzić, zmierzyć.. Natomiast 4L na pewno odpowiada LOW - słyszę wyraźne zapięcie reduktora i auto idzie jak czołg tyle że wolno, no ale taki jest przecież sens reduktora... Słyszałem że ktoś na forum Sorento opisywał jakieś podobne historie, ale nigdzie nie mogę znaleźć nawet linka do tego wątku nie mówiąc o samym wątku. Może coś wiecie na temat takich przeróbek? Wiem, że robert38 przerabiał ten temat, przegladałem wszystkie jego posty i może coś mi umknęło, ale nie umiem znaleźć szczegółów. A może znacie kogoś w okolicy Poznania lub Piły dla kogo te napędy i systemy sterowania nimi nie są czarną magią. Muszę to ogarnąć i uczynić zdatnym do użytku, bo zbliża się zima i jeżeli mam znowu jeździć z duszą na ramieniu, to wolę chyba dojazdy PKS'em.
Pozdrawiam.
moccaffe
 
Posty: 14
Rejestracja: 09 cze 2014, 20:17

Re: Przełącznik 3pozycyjny (2H,4H,4L) w automacie z TOD???

Postautor: barzuc » 06 gru 2017, 09:44

Przyznam, że niezła zagwozdka.
Po co ktos wymienił - może mu się przełącznik popsuł i akurat taki był więc wstawił podłączając np. tylko piny 2H i 4L... moje domysły.
Czy da się sterować rozdziałem mocy - teoretycznie da bo TOD (na poziomie skrzyni rozdzielczej) sterowany jest poziomem napięcia (im większe tym bardziej podział mocy na kołach bliższy 50/50, im niższy - bardziej tył). Niestety nie wiem czy da się to zrobić nie omijając sterownika.
Jesli chodzi o okolice Poznania - ciężko. Sam długo szukałem jakiegoś sensownego warsztatu i niestety do końca nie znalazłem takiego, który ogarniałby wszystko (oczywiście przez ostatnie 2 lata moglo się coś zmienić).
Już bez terka...
Był: Terracan 2.9 163KM A/T + TOD: viewtopic.php?f=9&t=2344
Obecnie: Fiat Sedici 4x4 + Mitsubishi Outlander 4x4
Zapraszam również na http://www.zpiataklepka.dakod.pl/, http://wzornica.blogspot.com/
Awatar użytkownika
barzuc
 
Posty: 1724
Rejestracja: 10 lip 2013, 19:18
Lokalizacja: Wielkoposka / okolice Poznania

Re: Przełącznik 3pozycyjny (2H,4H,4L) w automacie z TOD???

Postautor: moccaffe » 11 gru 2017, 20:48

Przy okazji sprawdzania baku wydłubałem ten przełącznik napędów i ... znowu zagadka :lol: Otóż wiązka od TOD'a zakończona jest "damską" wtyczką z 6 gniazdkami, z których 4 wyposażone są w kontakty. Nazwijmy je kontaktami nr 1, 2, 3, 4. Gniazdka nr 5 i 6 są puste.
https://www.fotosik.pl/zdjecie/b680fac35b50f2f4
Przełącznik trójpozycyjny (2H/4H/4L) od dołu ma odpowiadającą tej końcówce "męską" wtyczkę z 6 pinami:
https://www.fotosik.pl/zdjecie/c3e8e6e1a3807e9e
Sprawdziłem miernikiem, które piny w przełączniku zamykają obwód przy poszczególnych pozycjach. I tak:
-na pozycji 4L obwód jest zamknięty na pinach 1 i 2.
-na pozycji 4H obwód jest zamknięty na pinach 5 i 6.
-na pozycji 2H obwód jest zamknięty na pinach 1 i 5.
Jak nietrudno zauważyć w przełączniku pozycji 4L (i pinom nr 1 i 2) odpowiadają kontakty 1 i 2 we wtyczce z TODa. I tryb LOW w moim terku działa po przełączeniu w tę pozycję.
ALE GNIAZDA 5 i 6 WE WTYCZCE Z TODa SĄ PUSTE :shock:, zatem co tak naprawdę jest włączone kiedy ustawiam na przełączniku tryb 2H lub 4H???
Zaczynam się zastanawiać, czy wymiana tego przełącznika nie była przypadkiem po to, żeby ukryć awarię TOD'a własnie?
Czy jest możliwe, żeby terek jeździł z odłączonym TODem nie sygnalizując awarii napędu?
moccaffe
 
Posty: 14
Rejestracja: 09 cze 2014, 20:17

Re: Przełącznik 3pozycyjny (2H,4H,4L) w automacie z TOD???

Postautor: barzuc » 12 gru 2017, 10:09

No wszysytko się zgadza. TOD ma 2 obwody, ręczne - 3 obwody sterujące.
Pytanie jak wg serwisówki podłączony jest TOD - albo inaczej czy tryb AUTO potrzebuje zamknięcia obwodu "AUTO", jesli tak - na których pinach. Inna sprawa (moje domysły) - otwarcie obu obwodów - kompletna deaktywacja napędu 4x4, zamknięty obwód AUTO - napęd 4x4 w trybie 4H, zamknięty obwód "LOW" - napęd w trybie 4L. Jesli tak by było - to bym zostawił wtedy ten przełącznik 3 pozycyjny i tylko odpowiednio go podłączył.
TOD generalnie nie sygnalizuje w żaden dodatkowy sposób swojego działania w trybie AUTO (nie jest jak przy 2H/4H/4L że dla 4H i 4L - sa osobne kontrolki) a jedynie potrafi pomrugać kontrolkami jeśli coś działa nie tak.
Już bez terka...
Był: Terracan 2.9 163KM A/T + TOD: viewtopic.php?f=9&t=2344
Obecnie: Fiat Sedici 4x4 + Mitsubishi Outlander 4x4
Zapraszam również na http://www.zpiataklepka.dakod.pl/, http://wzornica.blogspot.com/
Awatar użytkownika
barzuc
 
Posty: 1724
Rejestracja: 10 lip 2013, 19:18
Lokalizacja: Wielkoposka / okolice Poznania


Wróć do AWARIE



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created by StylerBB.net