autor: barzuc » 17 sty 2018, 09:37
Jeśli z rurki przelewowej leci powietrze znaczy, ze układ jest zapowietrzony i raczej szczelny.
Płyn generalnie krązy w obiegu zamkniętym (małym lub duzym - w zaleznosci od temp. i tego czy termostat jest sprawny) a ten węzyk idący do zbiorniczka - to tylko przelew regulujący poziom plynu i cisnienie w układzie.
Jesli przewody chłodnicze (chłodnica) jest zimna u góry a gorąca na dole - znaczy, że układ jest zapowietrzony i to dość mocno. Jeśli nie masz wycieku - trzeba odpowietrzyc układ. Najprostszy sposób jak opisałem wczesniej. Zimny silnik - otwierasz korek (ale nie na zbiorniczku a ten z zaworem przelewowym - po lewej stronie silnika niedaleko alternatora) zalewasz płynem, odpalasz silnik (nie zamykasz korka) i dolewasz płyn aż przestanie go ubywać / nie będzie miejsca, wtedy zamykasz korek i patrzysz na efekt swojej pracy... Pompa wody raczej jest sprawna skoro z przelewu czasem cos tam poleci.
Zbiornik przelewowy zostawiasz w spokoju - ma znaczenie dopiero jak układ bedzie odpowietrzony - wtedy jak silnik jest gorący to zawór bedzie przerzucał do niego nadmiar płynu (rozszerzalność cieplna / ciśnienie) z kolei jak będzie stygł - układ powinien na powrót zassać płyn ze zbiorniczka. Poziom płynu powinien się zmieniac ale nieznacznie (do kilku cm).
Jeśli z kolei miałbyś nieszczelny układ to:
- nie leciałoby z przelewu nic albo
- do zbiorniczka trafiałby płyn z przelewu ale już by go nie zaciągał.