Forum TERRACAN.PL

Forum użytkowników aut marki HYUNDAI TERRACAN

Jakie opony

Wszystko o doświadczeniach w terenie z TERRACANEM.

Re: Jakie opony

Postautor: Masmo » 21 kwie 2014, 23:33

barzuc pisze:...
... Tak więc mam "nauczkę", że trzeba słuchać bardziej doświadczonych, że 31" to absolutny max do nieliftowanego zawieszenia.

:D :lol:
Sorki że Ci nie odpisałem na PW ale dopiero dosiadłem kompa.
Co do odbojów to tak jak napisałeś. Zawias chodzi między odbojami a kręcąc drążkiem ustalasz tylko pozycję "0". Tak więc jeśli koło koliduje z górą nadkola najlepiej zrobić body lift lub wycinać, ale trzeba w tym drugim przypadku ciąć blachę.
Co do kolizji koła z nadkolem za kołem to niezależnie od liftu przy 32" trzeba to zrobić ale mówimy o cięciu wyłącznie tworzywowego nadkola.
W przypadku koła >32" w każdym wypadku trzeba rżnąć blacharkę.
Więc moim zdaniem opona 265/75R16, mały body lift (u mnie wystarczył 2,5 cm) i wycinka plastyków to optymalne rozwiązanie do auta do średnio trudnego terenu.
CRDi 2003 r. AT; bodylift 1"; zawias Ironman +2", +B6, Escape 12000. AT255/70R16 MT265/75R16 Wint265/70R16.
http://www.youtube.com/watch?v=-KJmGHt9 ... tube_gdata
Awatar użytkownika
Masmo
 
Posty: 1109
Rejestracja: 30 cze 2009, 08:11
Lokalizacja: Gdynia

Re: Jakie opony

Postautor: barzuc » 22 kwie 2014, 08:13

No właśnie... 265/75 R16 (~31,6"/10,5 wg normy 80cm średnicy)... kupiłem 265/70 R16(~30,6"/10,5" wg normy 78cm) - więc powinno być ok, tyle że gumy więcej niż w "normie". Te co mam - są pomiędzy - mają ~79cm średnicy :)

Co do skoku góra / dół, to odległość odbój - wahacz dolny mam ~2 cm (więc jak zacząłem dumać - mam auto bardziej opuszczone niż podniesione, w koło w dół ma gdzie opadać), biorąc pod uwagę, że to dźwignia (drobiazg, o którym wcześniej zapomniałem) z odbojem mniej-więcej na środku - skok w górę na samym kole wychodzi ~4cm. Odległość między bieżnikiem opony a zewnętrznym nadkolem (auto stojące na ziemi po ruszeniu) ~5,5cm więc teoretycznie, jest ok, gorzej z praktyką - bo dobicia w żaden sposób nie sprawdzę statycznie. Chyba, że ktoś zna jakiś sposób, żeby podnieść samo zawieszenie aż do odboju (np lewarek pod wahacz).

Póki co - zamienię to co mam na coś podobnego tylko o ten 1" mniejsze. Gdyby ktoś był chętny - info na PW. Wrzucę też info do giełdy :)
Już bez terka...
Inne 4x4
Moje (byłe) autko: viewtopic.php?f=9&t=2344
Zapraszam również na http://wzornica.blogspot.com/, http://www.wzornica.dakod.pl/
Awatar użytkownika
barzuc
 
Posty: 1522
Rejestracja: 10 lip 2013, 19:18
Lokalizacja: Wielkoposka / okolice Poznania

Re: Jakie opony

Postautor: robert38 » 22 kwie 2014, 22:16

Może by tak założyć inne wyższe odboje na dolnym wahaczu. Gdyby były wyższe nap o 1 cm wtedy powinien być już większy zapas.

Pomyślałem jeszcze, że można by poluzować drążki skrętne. Przód powinien opaść na dół aż do oparcia się o dolne odboje i wtedy sprawdzić czy koło gdzieś nie przyciera.

Nie wiem tylko czy dobrze kombinuję.
2002 Terracan 3.5 V6, LPG, czarny, czarna skóra, Bilstein B6, drążki Ironman, skrzynia A/T, climatronik, TOD, 265/70/16
robert38
 
Posty: 542
Rejestracja: 14 lip 2009, 14:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jakie opony

Postautor: Masmo » 22 kwie 2014, 22:38

robert38 pisze:Może by tak założyć inne wyższe odboje na dolnym wahaczu. Gdyby były wyższe nap o 1 cm wtedy powinien być już większy zapas.

Kiedyś rzuciłem podobny pomysł na forum Vitary i dostałem burę od Guru. Napisał że ograniczenie skoku zwieszenie (pogorszenie wykrzyżu) powinno być karalne ;) :lol: Ale generalnie jakieś rozwiązanie by to było. Można łatwiej, po prostu dać dystans po oryginalny odbój. Mdeja jakoś wcisnął do swojego bez bodylifta 265/75R16: poczytajcie Jego posty...

robert38 pisze:Pomyślałem jeszcze, że można by poluzować drążki skrętne. Przód powinien opaść na dół aż do oparcia się o dolne odboje i wtedy sprawdzić czy koło gdzieś nie przyciera. Nie wiem tylko czy dobrze kombinuję.

Jasne że można tak spróbować. Mi by się nie chciało, szczególnie że te śruby mogą być skorodowane i może być zonk z powrotem. Ja bym pojechał na wykrzyż i na pochyleniu do przodu auta.
CRDi 2003 r. AT; bodylift 1"; zawias Ironman +2", +B6, Escape 12000. AT255/70R16 MT265/75R16 Wint265/70R16.
http://www.youtube.com/watch?v=-KJmGHt9 ... tube_gdata
Awatar użytkownika
Masmo
 
Posty: 1109
Rejestracja: 30 cze 2009, 08:11
Lokalizacja: Gdynia

Re: Jakie opony

Postautor: barzuc » 25 kwie 2014, 09:16

Przeczytałem cały wątek z historią przeróbek "Większe koła..." http://terracan.pl/viewtopic.php?f=8&t=89&sid=14daa024e443faeb60c5df4a64148b67... opisywane zmiany nie są jakieś super tragiczne. Tym bardziej, że wnękę koła mam już przerobioną - nie mam wewnętrznych osłon, w ich miejsce do ramy i karoserii mam przymocowane tylko (całkiem ładnie zrobione, ale dużo mniejsze) plastikowe maskownice, oryginalna została tylko część najbliżej błotnika (tak na szerokość chlapacza) i sam chlapacz. Teoretycznie jedyne co mi zostaje to rozwiązanie problemu chlapacza (podcięcie / w ogóle się ich pozbycie / zmiana na "szmatki" podczepione pod progiem) i sprawdzenie dobicia, jeśli okazałoby się za duże - wtedy np. tymczasowa podkładka pod dolny odbój zakładana tylko do tych większych kółek:) Może nie jest tak tragicznie jak mi się pierwotnie wydawało :)

Jeszcze kilka pytań :)

Sprawdzenie dobicia z przodu - czy ktoś może próbował np. podeprzeć auto o ramę i podnosić samo koło lewarkiem podstawionym pod wahacz (żeby unosić tylko koło z osprzętem bez masy reszty samochodu)? Czy to ma w ogóle sens - czy takie podnoszenie jest w stanie przezwyciężyć siłę skrętną drążka i czy ryzyko uszkodzenia samego wahacza nie jest za duże? Trochę boję się robić wykrzyż bez wcześniejszego sprawdzenia, choćby z grubsza.

@Masmo - wspominałeś, że też masz felgi z otworem na piastę 110 (mój terek ma piastę 105,5-105,7 więc idealna średnica to 106mm :) ) - używałeś pierścieni centrujących? Nie masz problemów ze szpilkami (ścinanie, wyginanie, uszkodzenia gwintu itp)? Jak założyłem te koła na stalówkach i przykręciłem standardowymi nakrętkami od alusów (stożek) to na oko wszystko się wycentrowało i można było koło bez problemów dokręcić. O pierścienie pytam nie ze względu na bicie (bo 80-120km/h na tych oponach to prędkość prawie nieosiągalna ze względu na komfort jazdy) ale ze względu na szpilki i obciążenia jakie będą musiały znosić. Brak wsparcia felgi na piaście więc cały ciężar auta opiera się na samych szpilkach. To, że samo koło jest kilka(naście?) kg cięższe niż standardowy rozmiar na alusie - to akurat nie powinno mieć większego znaczenia, bo się toczy przecież po ziemi, co najwyżej amory odczują jak będą większą masę musiały wytłumić (ale B6 powinny dać chyba radę). Czy się mylę?

Same nakrętki - wie może ktoś jakie terek ma? M14x1,5 (bo w zależności gdzie - znalazłem M14x1,5, M12x1,25, M12x1,5)? Bo raczej będę i tak musiał kupić do stalówek. Wydaje mi się, ze jak kupię wszystkie 24 nakrętki przelotowe z główką ze stożkiem - powinno być ok.

Gdzie jest śruba od podkręcania drążków (szukałem i nie znalazłem - wszyscy podkręcają ale nikt nie pisze "gdzie się kręci" ;) )? Patrząc na schemat części to teoretycznie klucz jest przy przednim wahaczu. Czy to ta pod zaślepką w wahaczu? To że auto muszę unieść żeby gwinty odciążyć to już wiem :)

Samo podniesienie też by więcej dało (dobicie jest zawsze do tego samego punktu, ale skok koła przesunąłby się bardziej na środek) w połączeniu z podkładkami pod odbój powinno rozwiązać sprawę. Różnicę w wysokości auta (od ziemi do nadkola) przód - tył mam 3cm, więc wydaje się, że można ją o 1cm zmniejszyć.
Już bez terka...
Inne 4x4
Moje (byłe) autko: viewtopic.php?f=9&t=2344
Zapraszam również na http://wzornica.blogspot.com/, http://www.wzornica.dakod.pl/
Awatar użytkownika
barzuc
 
Posty: 1522
Rejestracja: 10 lip 2013, 19:18
Lokalizacja: Wielkoposka / okolice Poznania

Re: Jakie opony

Postautor: limbo » 25 kwie 2014, 09:53

Jednak rozwiązanie jest i mozna sie pobawic:)
śruba do regulacji drążków znajduje sie mniej więcej w połowie samochodu tak jak leci słupek, schylasz się w tym miejscu pod samochód i jakieś 40cm od progu na poprzecznym wzmocnieniu ramy zobaczysz łeb od śruby 19 i tym kręcisz.
Awatar użytkownika
limbo
 
Posty: 257
Rejestracja: 14 lut 2014, 11:27

Re: Jakie opony

Postautor: barzuc » 25 kwie 2014, 10:16

Czyli właściwie na końcu drążka - jak w innych autach :) Pytanie dodatkowe - śrubę wkręcając auto się podnosi? Z doświadczenia - jakie jest przełożenie ilość obrotów / zmiana wysokości (w sensie rzędu wielkości - czy 1cm to pół obrotu śruby czy bardziej 10) :)

Co do rozwiązania - to tak, jest jakieś. Nie zmienia to faktu, że wolałbym przeróbek uniknąć :)
Jeśli nie uda mi się kół wymienić / sprzedać - będę kombinował żeby nie leżały bezczynnie :)
Już bez terka...
Inne 4x4
Moje (byłe) autko: viewtopic.php?f=9&t=2344
Zapraszam również na http://wzornica.blogspot.com/, http://www.wzornica.dakod.pl/
Awatar użytkownika
barzuc
 
Posty: 1522
Rejestracja: 10 lip 2013, 19:18
Lokalizacja: Wielkoposka / okolice Poznania

Re: Jakie opony

Postautor: la_catalina » 25 kwie 2014, 14:35

właśnie wymienialiśmy opony po raz drugi. Pierwsze były Yokohama Geolandar AT i przejechały ok 90tys. km
tym razem zdecydowaliśmy się na Goodyear Wrangler Duratrac 245/75 R16 120 Q OWL
Przyznam, nie było łatwo je kupić w przyzwoitej cenie i z białymi napisami ;-)

Efekt - właściwości jezdne na asfalcie słabsze niż Geolandary, na błotku BEZ PORÓWNANIA na PLUS dla Duratraków

fotki niebawem - wygląda ładniutko!
la_catalina
 
Posty: 41
Rejestracja: 29 paź 2011, 17:30

Re: Jakie opony

Postautor: Rothmans » 11 maja 2014, 10:04

A czy ktoś miał do czynienia lub słyszał opinie o oponie Insa Turbo Ranger i rozumiem że rozmiar 265/70/16 wchodzi bez problemu ? a jak wygląda sprawa z zapasem w tym rozmiarze?
Awatar użytkownika
Rothmans
 
Posty: 365
Rejestracja: 14 sty 2014, 23:04

Re: Jakie opony

Postautor: Masmo » 11 maja 2014, 11:53

Rothmans pisze:A czy ktoś miał do czynienia lub słyszał opinie o oponie Insa Turbo Ranger i rozumiem że rozmiar 265/70/16 wchodzi bez problemu ? a jak wygląda sprawa z zapasem w tym rozmiarze?


To są nalewki. Z nalewkami jest różnie ale z tego co wiem to mają czasem większe rozmiary niż deklarowane. Nigdy nie miałem nalewek więc piszę zasłyszane ;)
Co do zapasu to będzie problem. Można próbować wciskać po wypuszczeniu powietrza . Ale tak bez problemów to wchodzu max 255/70R16.
CRDi 2003 r. AT; bodylift 1"; zawias Ironman +2", +B6, Escape 12000. AT255/70R16 MT265/75R16 Wint265/70R16.
http://www.youtube.com/watch?v=-KJmGHt9 ... tube_gdata
Awatar użytkownika
Masmo
 
Posty: 1109
Rejestracja: 30 cze 2009, 08:11
Lokalizacja: Gdynia

PoprzedniaNastępna

Wróć do W TERENIE



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created by StylerBB.net