Strona 1 z 2

czy terracan to terenówka 4x4?? :)

Post: 07 lip 2013, 10:15
autor: pavel_214
Witam serdecznie..

Pojeździłem sobie ostatnimi dniami troszkę po terenie :) błoto, las, podjazdy itp..
i zauważyłem, że mój terek ma czasami problemy z podjazdami - przejazdami pod skosem .. a mianowicie takimi kiedy np podjeżdżamy pod stromą skarpę lub przejeżdżamy jakiś rów.. kiedy koła które są pod skosem na przeciwko siebie (czyli np. lewy przód i prawy tył) nie stykają się z podłożem.. kręcą się własnie nie 4 a tylko dwa kółka własnie jedno z przodu i drugie z tyłu..

Przed zakupem terracana czytałem dużo o tych autach, i znalazłem specjalnie wersję która ma dwu stopniową regulację AUTO/LOW ponieważ cytuję:

"Jeśli chodzi o blokadę - to tu jest różnie. W wersji auto - po właczeniu reduktora jest pełna blokada. Natomiast w wersjach manual do pełnej blokady jest niezbedny zakup i montaż kitu Hyundaia spinajacego w 100% napęd - 91123-H1A00."

"LOW - blokowane i napedzane są wszystkie koła" i

"...stały napęd kół przedniej i tylnej osi. Redukcje jednak właczamy tylko na lużnym podłozu. Koła bowiem poruszaja się z jednakowa prędkościa i na zakretach mozna uszkodzić napedy. "


czytając pełna blokada myślałem, o blokadzie między mostowej (przód z tyłem) oraz tylny most czyli dwa tylne kółka kręcą sie z taką samą prędkością niezależnie od terenu i obciążenia .. o przednim moście można pomarzyć :) ponieważ mało które auto terenowe ma blokadę przedniego mostu.. więc od razu założyłem że nie będzie miał..

Oglądając filmiki w internecie stwierdziłem, że terracany poprostu tak mają :) :)
przykładowe video:






Dodam jeszcze, że jeździłem z kolegom który posiada Mitsubishi Pajero rok 98.. krótki 3D
i tam gdzie ja nie mogłem wyjechać (bardzo rzadko ale były takie miejsca :) )
to mój kolega załączał własnie blokadę między mostami oraz blokadę tylnego mostu do tego reduktor i wychodził dosłownie wszędzie...

No ale to nie forum pajero tylko terracana także nie będę się rozpisywał :)

pozdrawiam serdecznie..

Re: czy terracan to terenówka 4x4?? :)

Post: 15 lip 2013, 10:33
autor: szpulek
Hej, do Pajero nie ma co porownywac, jednak... Terek dopinajac przod ma go spietego na sztywno, czyli tak jak bys mial blokade miedzy przodem a tylem. Skoro zauwazyles, ze po skosie masz problem, znaczy to wg mnie, ze nie masz LSD w tylnym moscie. Mam LSD i u mnie zawsze kreca sie 3 kola. Przod faktycznie nie ma blokady.. pzdr

Re: czy terracan to terenówka 4x4?? :)

Post: 15 lip 2013, 13:32
autor: robert38
A ja uważam że jeśli zawiśniesz pod skosem to LSD niewiele tu pomoże.
Nie wiem ilu procentowe jest to nasze LSD, ale wydaje mi się że góra 20%.
Jak zawiśniesz tak, że koła po skosie nie mają przyczepności to LSD ma za małą moc blokady aby przenieść moc na tylne koło które ma kontakt z podłożem i ruszyć dwie tony.
Takie jest moje zdanie.

Re: czy terracan to terenówka 4x4?? :)

Post: 23 lip 2013, 19:09
autor: Masmo
pavel_214 pisze:czytając pełna blokada myślałem, o blokadzie między mostowej (przód z tyłem) oraz tylny most czyli dwa tylne kółka kręcą sie z taką samą prędkością niezależnie od terenu i obciążenia ..


Co innego blokada skrzyni rozdzielczej przód-tył co innego blokady mostów. Terracan nie ma fabrycznie blokady tylnego mostu tylko LSD (dyfer o ograniczonym poślizgu). Podobnie ma większość aut terenowych 4x4. Blokady tylnego mostu nie mają Terrano II, większość pick-upów, większość Land Crusierów, Jeepy, Land Rovery itp. Suzuki nie mają nawet LSD z tyłu. Blokadę mechaniczną 100% mają fabrycznie Patrole, część Pajero, niektóre LC, L200 bez SuperSelecta.
Jak słusznie zauważyłeś w prawdziwym terenie blokada ROBI różnicę. Zawsze możesz sobie doposażyć Terracana w blokadę ARB i zadziwiać w terenie kolegów z Pajero ;) :lol:

Re: czy terracan to terenówka 4x4?? :)

Post: 25 wrz 2013, 07:53
autor: irek
Sprawdź czy masz jeszcze blokade LSD
- podnieś tył (oba koła)
- zakręć jednym kołem

Koła początkowo będą kręcić się w przeciwnych kierunkach.
Jesli blokada LSD jest sprawna - po chwili drugie koło powinno zakręcić się w ta sama stronę

Myslę, ze masz problem z tą blokadą...
Jesli ci to przeszkadza bo chcesz uzywac auta w terenie to mozesz włozyć do mostu blokade ARB
Ale to bardzo drogie rozwiazanie - sama blokada ponad 3000 zł + robota itp. (jak sie tym kiedys interesowałem - kwota dochodziła do 5000 zł)
Najlepiej naprawic to co masz (np poprzez kupno uzywanego tylnego mostu i wymiane główki, byle sprawne) i częstą wymiane oleju (potrzebny specjalny olej do przekladni z LSD - drogi...)

Pozdr
IR

Re: czy terracan to terenówka 4x4?? :)

Post: 25 wrz 2013, 08:14
autor: LeszekS
Cześć.

Co ile czasu wymieniacie olej w tylnym moście :?:

Re: czy terracan to terenówka 4x4?? :)

Post: 25 wrz 2013, 09:04
autor: irek
Z instrukcji http://terracan.republika.pl/instrukcja.html

Obrazek

Mój był zawsze czarny nawet po 5.000 km

Re: czy terracan to terenówka 4x4?? :)

Post: 25 wrz 2013, 12:18
autor: barzuc
Ja u siebie wymieniłem po kupnie autka (tak samo w przednim moście i mechanizmie różnicowym), następna zmiana albo wg instrukcji (45tyś) albo jeśli z jakiegoś powodu będzie to konieczne wcześniej (odpukać ubytki i awarie)... inspekcja przy każdym wjeździe na kanał - czyli minimum raz w roku na wymianę oleju w silniku (wg mnie raz na rok niezależnie od przebiegu zmiana oleju się należy - szczególnie przed zimą).

Swoją drogą jak rozumieć "po zalaniu mostu"? Terek ma wg instrukcji głębokość brodzenia ~40cm (patrząc po rysunku - do poziomu progów) - czy to już "zalanie mostu" czy następuje dopiero kiedy odpowietrzenie znajdzie się pod wodą (czyli na dobrą sprawę - wnętrze bagażnika), czy jeszcze inaczej - zalaniem mostu jest każdy wjazd w wodę powyżej piasty?
I jeszcze jedno - po takim zalaniu jak szybko trzeba olej wymienić - od razu czy można wrócić spokojnie do domu tych kilka lub kilkaset km?

Re: czy terracan to terenówka 4x4?? :)

Post: 25 wrz 2013, 12:44
autor: LeszekS
Hm... w serwisie powiedzieli mi, że to tak jak w skrzyni biegów... nie muszę wymieniać - chyba że utopię most wraz z odpowietrznikiem. Wtedy trzeba wymienić obowiązkowo. Sprawdzali mi ostatnio stan i jakość oleju w tylnym moście a przejechałem prawie 100 kkm i nie stwierdzili zużycia oleju... :arrow: dziwne

Re: czy terracan to terenówka 4x4?? :)

Post: 26 wrz 2013, 10:33
autor: barzuc
LeszekS pisze:Hm... w serwisie powiedzieli mi, że to tak jak w skrzyni biegów... nie muszę wymieniać - chyba że utopię most wraz z odpowietrznikiem. Wtedy trzeba wymienić obowiązkowo. Sprawdzali mi ostatnio stan i jakość oleju w tylnym moście a przejechałem prawie 100 kkm i nie stwierdzili zużycia oleju... :arrow: dziwne


Mechanikiem nie jestem... ale kilka osób z większym doświadczeniem ode mnie (ludzie bardziej lub czasem mniej znani i zaufani) oprócz podstawowej rady "nie naprawiać czegoś co działa" i "nie przesadzać żeby nie zagłaskać na śmierć" powtarzali też, że czasem oleju nie da się sprawdzić "wzrokowo". Z czasem właściwości oleju ulegają zmianie mimo, że nie jest zanieczyszczony, nie zmienia się jego poziom, klarowność czy kolor. Wg mnie wymiana oleju w tylnym moście jest na tyle (relatywnie do samego mostu) tania że nie warto ryzykować zużycia / uszkodzenia mostu.
Składając jedno z drugim (nie przesadzanie ze zmianą właściwości oleju) - można przeciągnąć moment wymiany... ale nie na wieczne nigdy.
Z tego samego powodu przymierzam się, powiedzmy w ciągu najbliższego roku (jak tylko wystarczającą ilość zasobów uzbieram), do wymiany oleju w automatycznej skrzyni (a to niestety razem z filtrem i w warsztacie z odpowiednim sprzętem bo inaczej starego oleju się całkiem nie usunie)... mimo, że poziom jest ok, nie zmienia się, olej jest ładny, o odpowiedniej barwie, klarowny i zdaje się o porównywalnej lepkości co nowy z butelki (tak na moje oko ;) )